Vår historia

200 år av svenska mattraditioner och smaker av högsta kvalitet​

Grunden till vad som idag är Orkla Foods Sverige lades redan under 1800-talet. Vår mat och dryck har funnits i svenskarnas kylskåp, skafferier, magar och hjärtan i närmare två sekel. Under denna period har våra varumärken lanserat hundratals produkter som idag ses som riktiga klassiker i de svenska hushållen. Idag är det till exempel fler som känner till Kalles Kaviar än vår egen statsminister och fler känner till Felix ketchup än vår egen kung. 

Våra varumärken har också stått bakom många av den svenska livsmedelshistoriens innovationer. Ekströms grundare, Henric Eberhard Ekström, utvecklade Sveriges första chokladkaka redan på 1800-talet och ryktet säger att Grebbestad var först med den traditionella ansjoviskryddningen som vi älskar på våra julbord än idag.

På 1950-talet fick Felix i uppdrag av svenska försvaret att ta fram ett potatispulver att göra mos av. Det skulle vara lätt för armén att frakta och tillreda, kunna lagras i tre år, men ha samma näringsvärde som vanlig potatis.

Varumärkena fortsätter att skapa framtidens matinnovationer som till exempel med Felix Osötad Tomatketchup som lanserades 2019 och som är den första ketchupen helt utan både tillsatt socker och sötningsmedel – en stor innovation i det enkla. Genom att öka upp mängden solmogna tomater och balansera med rätt kryddning förenklar vi möjligheten att göra bättre val i vardagen.

Att äta helt växtbaserat och samtidigt försöka göra något som efterliknar en fast form i form av en bulle eller burgare var näst intill omöjligt innan Anamma formbara färs, 2018, blev tillgänglig för konsumenterna.

Orkla Foods Sverige, som vi känner det idag, bildades 2014 när Orkla – ägare av Procordia Food sedan 1995 – även integrerade Abba i verksamheten. Genom sammanslagningen skapades ett av landets främsta livsmedelsföretag, fyllt med Sveriges godaste varumärken.

Målet med att skapa ett gemensamt och starkt matföretag var att bygga en stabil plattform för framtida tillväxt. Genom att satsa på lokala varumärken och behålla produktionen i Sverige, fortsätter vi att utveckla och tillaga mat med genuin känsla och hög kvalitet.

Idag är vi stolta över att vara ett av Sveriges ledande livsmedelsföretag – där vi kombinerar tradition och innovation för att skapa morgondagens smakupplevelser.